10 feiten over lage rugpijn

Binnen de medische wereld - en zeker bij lage rugpijn - zijn er enorm veel fabeltjes. Lees even mee door deze tien feiten!

1. Rugpijn kan eng zijn, maar is zelden gevaarlijk.

Rugpijn heeft slechts in 1-3% van de gevallen een ernstige oorzaak zoals een fractuur. De meeste mensen hebben last van ‘een verschot’. Iets dat meestal na 4-6 weken terug beter is, zolang je actief blijft.

2. Ouder worden is niet de oorzaak van lage rugpijn

Hoewel dit vaak gedacht wordt, is dit eigenlijk helemaal niet waar. Rugpijn komt voor in alle leeftijdsgroepen en niet per se meer bij ouderen. Daarbij werken behandelingen voor alle leeftijden!

3. Blijvende rugpijn (>12 weken) is zelden geassocieerd met schade in de rug

De rug is sterk en de structuren (botten, pezen, spieren, gewrichten, tussenwervelschijven,…) die betrokken zijn bij acute rugpijn zijn meestal relatief snel hersteld bij gezonde personen. Dit wilt zeggen dat – indien er schade was – dit na enkele weken is opgelapt door je lichaam. De meeste vormen van rugpijn onstaan echter zonder letsel.

Blijft je rugpijn langer duren dan deze paar weken? Dan zijn andere zaken betrokken in de instandhouding ervan. Je kinesist zal je helpen kijken naar je bewegingsgewoontes, slaap, spanning, vermoeidheid, overtuigingen, activiteitenniveau etc. Mogelijk vind je daar samen een oplossing.

4. Scans tonen zelden de oorzaak van de pijn

Beeldvorming is slechts nuttig voor een minderheid van mensen met rugpijn. Dit is de groep met extreem verergerende pijn en/of plotse spierzwakte in de benen.

Op foto’s zijn altijd een hele hoop beangstigende dingen te zien (artrose, degeneratie, hernia’s, protrusies,…). Dit zelfs bij mensen zonder rugpijn. Het is dus onmogelijk om te weten of de pijn ‘gegarandeerd’ van het ‘afwijkende’ op de foto afkomstig is. Daarbij vertelt de foto ons niets over de ernst en de beperkingen die het met zich meebrengt. Een uitgebreid gesprek en een klinisch onderzoek is voldoende voor de meeste mensen.

Wist je dat je zelfs een uitzondering zou zijn als je geen ‘afwijkende’ zaken op de foto had? En dat de meeste ‘afwijkingen’ genetisch zijn en niet 'slijtage'?

5. Pijn bij oefeningen en bewegen betekent niet dat je schade berokkent

Wanneer pijn blijvend is, is het normaal dat structuren in en rond de rug gevoelig geraken voor aanraking en beweging. De pijn is een weerspiegeling van gevoeligheid, niet van schade. Het is veilig en normaal om wat pijn te voelen en dit mindert meestal naarmate de activiteit. Sterker nog, oefentherapie en beweging in het algemeen zijn één van de meest effectieve zaken voor het behandelen van rugpijn.

6. Rugpijn wordt niet veroorzaakt door een slechte houding

Hoe we zitten, staan en bukken veroorzaakt de rugpijn niet, hoewel sommige (tijdelijk) pijnlijk kunnen zijn. Een waaier van verschillende houdingen is gezond voor de rug. Het is veilig om te relaxeren bij zitten, buigen en tillen. Het is zelfs efficiënter!

7. Rugpijn wordt niet veroorzaakt door een zwakke ‘core’

Veel mensen met rugpijn spannen hun rug zelfs meer op als beschermingsmechanisme. Sterk zijn is belangrijk wanneer je spieren moeten werken maar constante spierspanning helpt niet. Leren om te ontspannen gedurende alledaagse activiteiten kan helpen.

8. De rug slijt niet met alledaags belasten en bukken

Fitnessen kan je sterk maken. Bukken en de rug belasten werkt op dezelfde manier. Het maakt de rug sterker en gezonder. Activiteiten zoals lopen, draaien, bukken en tillen zijn veilig als je gradueel opbouwt en voldoende oefent.

9. Een acute opstoot van pijn betekent niet dat je je rug beschadigd hebt

Een opstoot kan erg angstaanjagend zijn maar ze zijn zelden gerelateerd aan beschadiging. De meestvoorkomende triggers zijn: slechte slaap, stress, spanning, zorgen, somberheid, inactiviteit of het niet gewoon zijn van de activiteit die je van je lichaam vraagt. Deze factoren controleren kan opstoten voorkomen en wanneer ze optreden, moet je er gewoon mee omgaan als een normaal letsel: kalm blijven, relaxeren en in beweging blijven!

10. Injecties, chirurgie en sterke medicatie zijn meestal niet de oplossing

Bovenstaande zaken zijn niet erg behulpzaam voor lage rugpijn. Ze komen elk met hun risico's en hebben ernstige neveneffecten. Het zoeken van zaken met weinig risico om klachten te managen is de beste oplossing.

Heb je nog vragen over dit document? Schrijf ze ergens op en laat het zeker aan je kinesist weten!