Gluteus Tendinopathie

trochanter bursitis - gluteus tendinitis - greater trochanter pain syndrome

gluteus tendinopathie

Wat is het?

Een gluteus tendinopathie is een pijnlijke aandoening en tevens de grootste oorzaak van pijn aan de buitenkant van de heup, hoog in het dijbeen. Deze pijn ontstaat door weefsels (slijmbeurs, peesje, spier) die over de grote ‘knook’ van de heup gedrukt worden. Deze druk vindt plaats bij iedereen en is niet per definitie slecht. Echter krijgen sommige mensen hier last van. Het is mogelijk dat hier scheurtjes in de pees gevonden worden of een ontsteking en/of verdikking in de slijmbeurs na een echografie. Maar, een echografie is niet per se nodig om de revalidatie te bepalen.

Risicofactoren

Deze conditie ontstaat voornamelijk bij vrouwen (> 40 jaar) na de menopauze. Waarom vrouwen? Dit komt waarschijnlijk door het breder bekken en de andere heup-bouw maar dit is nog niet helemaal geweten. Een directe val in deze regio kan de symptomen ook doen starten.

Diagnose

De kinesist kan een uitvoerig onderzoek van de heup, het bekken en de rug doen. Dit is om zeker te zijn of de pijn wel degelijk van de heupkop komt aangezien andere aandoeningen deze pijn mogelijk kunnen nabootsen. Buiten dit specifieke onderzoek zal jouw pijn-verhaal veel duidelijkheid brengen.

houdingen gluteus tendinopathie

Wat kan je doen?

Zoals boven vermeld staat is de voornaamste oorzaak de druk rond de heupkop. Mogelijk zijn er wat houdingen die je regelmatig aanneemt die deze druk verhogen in de regio. Hierlangs zijn enkele foto’s van houdingen die dit veroorzaken. Deze vermijden zou al goed kunnen helpen. Bijkomend zullen verschillende oefeningen van belang zijn om de pees en spier sterker te maken. Op deze manier zal er minder druk ontstaan rond de heup. De druk verhoogt namelijk bij een zwakke spier.

Verschillende slaapposities kunnen extra last bezorgen. Slapen op één of meer van de onderstaande manieren (de twee rechtse) zou mogelijk kunnen helpen. Indien je geen last ervaart met slapen hoef je je niet druk te maken.

slaapposities gluteus tendinopathie

Hoe lang duurt het?

Bij een hoge therapietrouw zijn de meeste patiënten tussen 6 en 9 maanden terug de oude maar verbeteringen zijn vaak al eerder merkbaar. Dit betekent wel dat er dus wekelijks meermaals oefeningen uitgevoerd moeten worden. Je kinesist zal je hierin begeleiden. Indien er geen verbetering van symptomen optreedt kan er in samenspraak met de huisarts gekeken worden naar andere oplossingen.